قفل دیجیتال گاوصندوق چیست؟

قفل دیجیتال گاو صندوق - گروه مهندسی شایگان

قفل دیجیتال گاوصندوق چیست و چه کاربردی دارد؟

با وجود محبوبیت روزافزون انواع قفل رمز دیجیتال گاوصندوق، هنوز هم هستند کسایی که به علت شایعات موجود، طرفدار انواع قدیمی‌تر گاوصندوق یا همان انواع قفل مکانیکی گاوصندوق هستند. انواع هوشمند گاوصندوق به سبب همراه‌شدن با تکنولوژی، ویژگی هایی دارند که در گاوصندوق های مکانیکی قابل مشاهده نیست و برخی از آن بی‌خبر اند. هدف مجموعه مهندسی شایگان از ارائه این مطلب، شرح ماهیت و مزایای این محصولات است. با ما همراه باشید.

انواع قفل دیجیتالی گاوصندوق 

به‌طور کلی گاوصندوق‌هایی که تا کنون طراحی، تولید و به بازار عرضه شده اند، در دو دسته مکانیکی و دیجیتالی قرار می‌گیرند. با تاکید بر اینکه هدف از طراحی نسل جدید گاوصندوق‌ها و دیجیتالی‌شدن آن‌ها افزاش کارایی و ایمنی است، شایان ذکر است که مکانیزم امنیتی موجود در انواع قفل رمز دیجیتال گاوصندوق متفاوت بوده و بر این اساس می‌توان محصولات مذکور را در دسته‌بندی‌های بیومتریک( اندازه‌گیری ویژگی‌های بیولوژیکی هر فرد است) و کیبوردی قرار داد؛ هر دسته‌بندی نیز مکانیزم‌های ویژه خود را دارد.

قفل دیجیتال بیومتریک گاوصندوق

قفل رمز دیجیتال بیومتریک بر اساس ویژگی‌های بیولوژیکی و یا به عبارتی ژنتیکی رمزنگاری می‌شود و علت نام‌گذاری آن به بیومتریک، همین مسئله است. اساس کار این قفل‌ها، ذخیره اطلاعات ژنتیکی افراد همچون عنبیه چشم، اثر انگشت و چهره است. این محصولات قادر اند با اسکن عنبیه چشم، آن را در حافظه خود ذخیره کنند و تنها در صورت قرارگیری همان چشم‌ها در مقابل قفل، امکان دسترسی را برای فرد فراهم کنند.

مکانیزم اسکن اثرانگشت و چهره نیز مشابه عنبیه چشم است؛ حافظه مخصوص تعریف شده در این نوع از انواع قفل رمز دیجیتال گاوصندوق، به ذخیره موارد نام‌برده می‌پردازد و اجازه دسترسی به اسناد و اموال موجود در گاوصندوق، صرفا برای همان چهره و همان اثر انگشت صادر می‌شود. از آنجایی که عنبیه چشم، چهره و اثرانگشت هر فرد منحصر به فرد است، حداکثر امنیت گاوصندوق با قفل دیجیتال بیومتریک فراهم می‌گردد.

قفل دیجیتال کیبوردی گاوصندوق

قفل رمزهای دیجیتال کیبوردی در دو نوع مانیتور دار و بدون مانتیور در بازار موجود اند؛ مشاهده امکانات و قابلیت‌هایی همچون قفل کودک، رمز مادر و همچنین امکان تنظیم رمز ورود با تعداد کاراکتر زیاد ممکن است که تمامی موارد بیان‌شده، در افزایش ایمنی گاوصندوق موثر اند. برخی از قفل رمزهای کیبوردی همچون محصولات مجموعه مهندسی شایگان، از صفحه نمایش، صفحه کلید چراغ‌دار، نشانگر میزان باتری دستگاه، منو امکانات و بوق هشدار نیز برخوردار اند.

https://shaygan-eng.com/ قفل رمز دیجیتال کیبوردی گاوصندوق 

ممکن است برخی تصور کنند که فراموش‌کردن کلمه عبور انواع قفل رمز دیجیتال گاوصندوق و تمام‌شدن باتری آن‌ها ممکن است در بازگشایی درب گاوصندوق مشکل ایجاد کند و یا حتی آن را غیر ممکن سازد. در مورد قفل‌های بیومتریک باید بیان کرد که ترکیب این قفل‌ها با انواع کیبوردی سبب شده افراد با تعبیه رمز عبور، نگرانی از بابت عدم اسکن صحیح عنبیه، اثرانگشت و چهره خود نداشته باشند.

در مورد قفل‌های کیبوردی و ترکیب آن‌ها با قفل‌های بیومتریک نیز شایان ذکر است که در این محصولات قابلیت‌هایی همچون رمز مادر تعبیه شده که درصورت فراموشی رمز، می‌توان از آن بهره برد. امکان ذخیره چند رمز نیز در این محصولات وجود دارد که علاوه بر افزایش امنیت، خاطر افراد را از بابت فراموشی رمز آسوده می‌سازد؛ در مورد تمام‌شدن باتری نیز نگرانی وجود ندارد زیرا برای این مشکل نیز تدابیری اندیشیده اند در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

طول عمر باتری قفل دیجیتال گاوصندوق چقدر است؟

قفل‌های دیجیتال برای پرداختن به فعالیت خود به منبع تغذیه نیاز دارند که این منبع تغذیه، معمولا باتری یا باتری‌های ۵/۱ ولتی AA هستند. تعداد باتری‌های لازم برای قفل‌ها ممکن است متفاوت باشد؛ به عنوان مثال محصولات مجموعه مهندسی شایگان به ۴ عدد باتری نیازمند اند. طول عمر باتری به عوامل متعددی وابسته است که مهم‌ترین آن‌ها میزان فعالیت قفل یا به‌عبارتی میزان باز و بسته شدن درب گاوصندوق و کیفیت برند تولیدکننده باتری هستند.

باتری منبع تغذیه قفل‌های دیجیتال است.

برای افزایش طول عمر مفید باتری، مجموعه‌ای از اقدامات توصیه می‌شود؛ ازجمله اینکه باتری را از برند معتبر و باکیفیت تهیه کنید و همچنین از قراردادن باتری‌های نو و استفاده‌شده، به‌صورت ترکیبی در قفل بپرهیزید. اما اگر باتری تمام شود، چگونه به بازکردن قفل دیجیتال گاوصندوق بپردازیم؟ طراحی انواع قفل رمز دیجیتال گاوصندوق به‌گونه‌ای است که یا از طریق صفحه نمایشگر و یا به‌واسطه بوق هشدار، کاربر را از وضعیت قرمز باتری آگاه می‌سازد؛ توصیه می‌شود به محض دریافت هشدار به تعویض باتری‌ها بپردازید.

اما اگر به هر دلیلی قادر به تعویض به‌موقع باتری‌ها نبودید و هنگام مراجعه به گاوصندوق، به‌علت اتمام باتری با مشکل مواجه شدید، اصلا جای نگرانی نیست، چرا که وابسته به نوع قفل و طراحی آن، می‌توان آن را به منبع تغذیه‌ای دیگر متصل نموده و موقتا درب محفظه را باز نمود. برای محقق نمودن این امر، تنها کافی است با مسئولین مربوطه در شرکت تولیدکننده تماس حاصل نمایید.

 مزایای قفل دیجیتال گاوصندوق نسبت به قفل مکانیکی گاوصندوق چیست؟

قفل‌های دیجیتال نسبت به انواع قفل های مکانیکی، توانایی بیشتری در تامین امنیت از خود نشان داده اند اما در میان انواع مختلف قفل‌های دیجیتال نیز، مشاهده تفاوت در فرایند رمزنگاری و نحوه تامین امنیت، دور از انتظار نیست؛ ازاین‌رو باتوجه به اهمیت حفظ اموال در مکان‌های گوناگون و سطح توانایی متفاوت محصولات مذکور در برآورده‌سازی توقعات، استفاده از قفل رمز دیجیتال گاوصندوق برای مصارف خانگی، بانک ها، مراکز اداری و حتی در رختکن باشگاه‌ها نیز رواج دارد.

قفل دیجیتال کیبوردی ساده و ایمن برای مصارف خانگی

طبیعتا افراد در انتخاب قفل‌های دییجتالی برای مصارف خانگی و اداری، سلیقه یکسانی ندارند و باتوجه‌به ارزش اموال و اسناد خود، به بررسی گزینه‌ها می‌پردازند؛ اما برای بانک‌ها و صرافی‌ها، قفل گاوصندوق و میزان امنیت آن از اهمیتی بسیار برخوردار است، به‌گونه‌ای که در انتخاب آن باید تمامی امکانات و قابلیت‌ها، نحوه استفاده از آن‌ها و نحوه مواجهه با مشکلات احتمالی را در نظر گرفت.

در مورد قفل دیجیتالی که برای کمد رختکن محیط‌هایی همچون باشگاه و استخر خریداری می‌شود، باید بدانید که قفل‌های پیچیده و فول‌آپشن پیشنهاد نمی‌شوند و قفل‌هایی با امکان تعبیه یک رمز کوتاه، نهایت انتظارات این محیط‌ ها را برآورده می‎سازند؛ در صورت تمایل به خرید قفل دیجیتال و یا کسب اطلاع در زمینه این محصولات، با مشاوران و متخصصان مجرب مجموعه مهندسی شایگان در تماس باشید.

کلام آخر

خرید هر محصول، برای هر کاربردی نیازمند آگاهی کافی درباره نیازها و محصولات مرتبط موجود در بازار است؛ به‌همین سبب، ما در این مطلب به قفل رمز دیجیتالی گاوصندوق پرداختیم تا به انتخاب صحیح آن‌دسته از عزیزانی که قصد خرید این قبیل محصولات را دارند، کمک کرده باشیم. با تشکر از همراهی شما با این مطلب از مجموعه مهندسی شایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *