آیا قفل دیجیتال گاوصندوق امنیت دارد؟

امنیت قفل دیجیتال گاوصندوق چگونه تامین می‌شود؟

افراد برای افزایش حداکثری امنیت گاوصندوق‌ها، به‌سبب حفظ اموال و اسناد خود تلاش می‌کنند و درپی این تلاش‌ها، انواع دیجیتال گاوصندوق(گاوصندوق دیجیتال) جایگزین انواع مکانیکی (گاوصندوق مکانیکی)شدند تا امنیت هرچه بیشتر دارایی افراد را تضمین کنند؛ اما چرا گاوصندوق‌های دیجیتال امنیت بیشتری دارند؟ پاسخ این سوال در مکانیزم امنیتی خلاصه می‌شود که در این مقاله از مجموعه مهندسی شایگان، تحت عناوین مرتبط با بازگشایی انواع گاوصندوق یا بازکردن انواع گاوصندوق ارائه می‌شود؛ با ما همراه باشید!

بازکردن انواع گاوصندوق چگونه است؟

در‌حال‌حاضر، می‌توان تمامی گاوصندوق‌های موجود در بازار را به دو دسته مکانیکی و دیجیتالی تقسیم کرد؛ هریک از گروه‌های مذکور نیز انواع مختلفی دارند که در این قسمت از مقاله، با پرداختن به بازکردن انواع گاوصندوق، مکانیزم امنیتی و چگونگی تامین امنیت آن‌ها را شرح خواهیم داد. پیش‌از هرچیز. باید بدانید که گاوصندوق‌های مکانیکی دو نوع کلیدی و رمزی دارند و گاوصندوق‌های دیجیتالی، در انواع چشمی، کیبوردی و اثرانگشتی موجود هستند.

چگونه انواع گاوصندوق مکانیکی را باز کنید؟

همان‌طور که اشاره شد، گاوصندوق‌های مکانیکی در دو نوع کلیدی و رمزی موجود اند؛ نوع کلیدی که از سنتی‌ترین گاوصندوق‌ها محسوب می‌شود، از یک مکانیزم بسیار ساده برای تامین امنیت بهره ‌می‌برند و آن قفل و کلید است؛ نحوه بازکردن این گاوصندوق‌ها به این صورت است که کلید مربوطه را در حفره مخصوص قرار‌ می‌دهیم و سپس با چرخاندن، سبب خروج زبانه قفل از جایگاه شده و درب را باز می‌کنیم.

 
  

با گریزی بر آن‌چه بیان شد، عدم تامین امنیت توسط این مدل گاو‌صندوق برداشت می‌شود، چراکه با استفاده از یک شاه‌کلید، می‌توان به بازگشایی انواع گاوصندوق یادشده پرداخت و به علاوه، دردسرهای مرتبط با حمل و مفقودی کلید به افراد تحمیل می‌شود. همین مسئله افراد را به پیشرفت مکانیزم امنیتی در گاوصندوق‌ها وادار کرد و محصولاتی با سیستم رمزنگاری چرخشی، طراحی و تولید شدند.

محصولات یادشده از یک قفل چرخشی به‌شکل دایره که دو شاخص قائم و مورب دارد، به‌علاوه یک قفل کلیدی برای تامین امنیت بهره‌ می‌برند. شاخص قائم موجود در قفل دایره‌ای برای وارد‌نمودن رمز و شاخص مورب برای رمزگذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. عبور از این سد امنیتی نیازمند سپری کردن مراحل زیر است:

  1. کلید را در جایگاه قفل وارد نمایید.
  2. قفل چرخشی را بچرخانید تا شاخص قائم بر روی عدد موردنظر قرار بگیرد، برای هر رقم از رمز، سه‌بار این کار را تکرار و درنهایت شاخص را روی عدد صفر تنظیم نمایید.
  3. کلید را در قفل بچرخانید تا زبانه آزاد و درب باز شود.

چگونه انواع گاوصندوق دیجیتالی را باز کنید؟

اساس کار مکانیزم تامین امنیت در گاوصندوق‌های دیجیتالی اثرانگشتی، تفسیر و ترجمه کد است؛ برای بازگشایی انواع گاوصندوق که رمز اثرانگشتی دارند، افراد باید انگشت خود را در جایگاه مشخصی قرار دهند، سنسور‌های ویژه و گران‌قیمت تعبیه‌شده در دستگاه، اثرانگشت فرد را به کدهایی متشکل از اعداد صفر و یک تفسیر می‌کنند و در دفعات بعدی ورود، به‌این واسطه، اثرانگشت افراد را تشخیص می دهند.

 
  

 

درمورد گاوصندوق‌های دیجیتالی چشمی نیز می‌توان بیان داشت که سنسورهای هوشمند و بسیار حساس، وظیفه تامین امنیت را عهده‌دار هستند. به‌سبب اینکه به‌صورت ژنتیکی، عنبیه و قرنیه چشم هر فرد در جهان منحصربه فرد است، سنسور‌های هوشمند مذکور، اطلاعات مرتبط به این اعضای چشمی را ذخیره و تنها در صورت دریافت همین اطلاعات و مشخصات اجازه بازشدن درب صندوق را صادر می‌کنند.

قفل‌های دیجیتالی کیبوردی، دو نوع مانیتور دار و بدون مانیتور دارند، تنها تفاوت این دو نوع این است که در انواع مانیتور دار، افراد قادر اند برخی اطلاعات را مانند میزان باتری قفل دیجیتال، تاریخچه ورود افراد و …، به واسطه مانیتور دریافت کنند و حتی با استفاده از مانیتور‌های قابل لمس به وارد کردن یا تعویض رمز بپردازند، اما به‌طور کلی امنیت گاوصندوق‌هایی با قفل دیجیتال کیبوردی به‌واسطه موارد زیر تامین می‌شود:

  • امکان تعریف چند کاربر با چند رمز مستقل
  • رمز مادر برای زمانی که رمز خود را فراموش کردید
  • امکان تعریف رمزعبور با رقم های بالا (۱-۲۰ رقم)
  • غیرفعال‌شدن دستگاه در‌صورت ورود چندین بار رمزعبور نادرست
  • قفل کودک
  • بوق هشدار جهت آگاه‌سازی افراد از بازماندن درب گاوصندوق

بازکردن انواع گاوصندوق دیجیتالی راحت‌تر است یا مکانیکی؟

یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی افراد هنگام خرید گاوصندوق، این است که بازکردن انواع گاوصندوق دیجیتالی راحت تر است یا مکانیکی؟ به‌عبارتی دسترسی به کدام نوع برای سارقین آسان‌تر است؟ پاسخ روشن است؛ باتوجه به اینکه انواع گاوصندوق دیجیتالی از سیستم‌های رمزنگاری بسیار هوشمند و قوی، به‌علاوه مکانیزم امنیتی بیولوژیکی و کیبوردی و حتی گاهی ترکیب آن‌ها بهره می‌برند، امکان دسترسی به اموال و اسناد محفوظ در آن‌ها بسیار دشوار و یا به‌عبارتی غیر ممکن است.

 
  

این درحالی است که گاوصندوق‌های مکانیکی با استفاده از شاه‌کلید و دست‌کاری شاخص‌ها توسط سارقین، قابل بازشدن اند. درمورد سرقت گاوصندوق‌هایی با انواع قفل دیجیتال، به‌واسطه هک‌کردن نیز شایعاتی وجود دارد؛ به پاسخ این پرسش که “آیا قفل دیجیتال گاوصندوق قابل هک‌شدن است؟” در ادامه این مطلب از مجموعه مهندسی شایگان می‌پردازیم. با ما همراه باشید!  

قفل‌های دیجیتال با تکنولوژی‌های هوشمند برای صندوق بانک و صرافی

آیا قفل دیجیتال گاوصندوق قابل هک‌شدن است؟

هک‌کردن گاوصندوق دیجیتال به معنای این است که بدون استفاده از رمز و کلید به بازگشایی انواع گاوصندوق دیجیتال بپردازیم. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان قفل دیجیتال گاوصندوق را هک کرد؟ پاسخ مطلقا خیر است، چراکه قفل‌های دیجیتال از تکنولوژی‌های نوینی همچون سنسور چشمی، سنسور اثرانگشت و سایر مزایا و ویژگی‌های بیان‌شده درباره قفل‌های کیبوردی در قسمت‌های قبلی محتوا بهره‌مند هستند.

با وجود چنین قابلیت‌هایی، امکان دسترسی به گاوصندوق بدون رمز، تقریبا غیرممکن است و شایعات موجود مبنی بر هک قفل‌های دیجیتال، به اعمال پالس‌های متوالی ولتاژ در ورودی مدار تغذیه‌کننده باتری بازمی‌گردند که درمورد محصولات باکیفیت از تولیدکنندگان معتبر، درست نیستند؛ بنابراین بازکردن گاوصندوق‌هایی با قفل دیجیتال باکیفیت و تضمین‌شده، بدون رمزعبور و کنترل مالک، ممکن نخواهد بود.

کلام آخر

مجموعه مهندسی شایگان در این محتوا به چگونگی تامین امنیت توسط انواع قفل‌های گاوصندوق، به‌ویژه انواع دیجیتال پرداخت و چگونگی بازکردن انواع گاوصندوق را برای قفل‌های مکانیکی با قفل‌های کلیدی و چرخشی و انواع دیجیتال چشمی، اثرانگشتی و کیبوردی شرح داد؛ جهت تمایل به مشاوره خرید و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با مشاوران مجرب شایگان در ارتباط باشید؛ با سپاس از همراهی شما!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *