انواع قفل دیجیتال گاوصندوق

انواع قفل دیجیتال گاو صندوق - گروه مهندسی شایگان

فهرست مطالب

قفل‌ دیجیتال گاوصندوق، ابزار حفاظتی پیشرفته‌ای است که در حفظ امنیت اشیاء گرانبها و اسناد مالی بسیار مؤثر عمل می‌کند. در این مقاله، به بررسی انواع قفل‌های دیجیتال گاوصندوق می‌پردازیم. اطلاعاتی که در ادامه خواهید خواند، شامل معرفی قفل‌ها، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن‌ها است. همچنین، نکاتی درباره استفاده صحیح از قفل‌های دیجیتال گاوصندوق نیز آورده خواهد شد.

هر قفل گاوصندوق به طور کلی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

هر نوع قفل یا رمز گاوصندوق فارغ از اینکه مکانیکی باشد یا دیجیتال، از دو قسمت اصلی کلگی و موتور تشکیل شده است. با اینکه قسمت موتور به صورت مخفی در بدنه گاوصندوق کار گذاشته می‌شود اما نوع قطعات آن در کیفیت کلی و ضد سرقت بودن قفل، بسیار تاثیر گذار است. دیجیتالی شدن این مزیت اصلی را به قفل اضافه می‌کند که با ایجاد آپشن هایی می‌توان امنیت و راحتی استفاده از قفل را بالا برد.کلگی قفل دیجیتال  را می‌توان به سه نوع صفحه کلیدی یا لمسی، حس‌گر اثر انگشت یا قرنیه و بدون صفحه نمایش یا نمایشگر دار تقسیم کرد و رمز مورد نظر را وارد کرد.

انواع مکانیزم در موتور قفل دیجیتال گاوصندوق

در تمام قفل های دیجیتال گاوصندوق موجود در بازار، دو نوع مکانیزم موتور برای باز شدن درب گاوصندوق یا سیف باکس وجود دارد. قفل هایی که دارای بوبین بوده و با مکانیزم آهنربایی کار می کند و قفل هایی که دارای موتور گیربکسی بوده و با درگیر شدن چرخ دنده های برنجی کار می‌کنند.

۱. قفل های دیجیتال مگنتی دارای زبانه هلالی شکل هستند و زبانه قفل با یک فنر مهار می گردد. این مدل گاوصندوق ها، با بستن درب، خود به خود قفل می‌شوند. مصرف اصلی بوبین های مگنتی در سیف باکس های هتلی می‌باشد اما در حال حاضر در بازار ایران متاسفانه در گاوصندوق ها نیز نصب می شود. سارقان اگر زمان داشته باشند، می‌توانند با اعمال ولتاژهای مختلف در نهایت بوبین را از کار بیاندازند بنابراین نمی‌توان ادعا نمود که این نوع قفل ها ضد سرقت می‌باشند.

۲. اغلب قفل های دیجیتال که با موتور گیربکسی کار می کنند، دارای زبانه تخت هستند و برای آزاد شدن این زبانه، فنری در کار نیست. یعنی به صورت خودکار قفل نمی‌شوند. با این حال از نظر ایمنی عملکرد بسیار بالاتری دارند. ترکیب این نوع موتور و زبانه بعنوان ضد سرقت شناخته می‌شود و شرکت مهندسی شایگان با طراحی هوشمندانه سخت افزار در محصولات خود، با اعمال الگوریتم H- Bridge ایمنی این نوع قفل ها را دو چندان نموده است. در این الگوریتم ارتباط ترانزیستورها به صورت قطری می‌باشد بنابراین حتی در صورت اعمال ولتاژ بر روی مدار قفل، ترانزیستور از کار می‌افتد و به موتور آسیبی نمی رسد و متعاقبا قفل باز نخواهد شد. موتورهای گیربکسی به کار رفته در قفل های این شرکت از کشور کره جنوبی وارد می شود.

انواع قفل دیجیتال گاو صندوق - گروه مهندسی شایگان
موتور دیجیتال گاو صندوق
انواع قفل دیجیتال گاو صندوق - گروه مهندسی شایگان
بوبین مگنتی

در قفل دیجیتال گاوصندوق چه ویژگی هایی را می‌توان اضافه کرد؟

  • قفل‌های دیجیتال با کد عددی

قفل‌ دیجیتال گاوصندوق با کد عددی، از محبوبیت بالایی برخوردار است. این قفل‌ها با استفاده از صفحه کلیدی که اعداد روی آن درج شده اند، قابل کنترل هستند. با وارد کردن رمز صحیح، قفل باز می شود و به محتویات درون گاوصندوق دسترسی خواهید داشت.

  • قفل‌های دیجیتال با کد الگویی

قفل‌های دیجیتال با کد الگویی، شامل یک صفحه لمسی است که کاربر می‌تواند الگوی خاصی را روی آن بکشد. با تطابق الگوی کشیده شده توسط کاربر با الگوی ثبت شده در سیستم، قفل دیجیتال باز می‌شود.

  • قفل‌ دیجیتال گاوصندوق با تکنولوژی اثر انگشت

قفل‌های دیجیتال با تکنولوژی اثر انگشت، با استفاده از حسگرهای بیومتریک، امنیت بالایی را برای گاوصندوق فراهم می‌کنند. با تشخیص اثر انگشت صاحب گاوصندوق، قفل باز می‌شود.

  • قفل‌ دیجیتال گاوصندوق با اتصال به شبکه

قفل‌های دیجیتال با اتصال به شبکه، امکان کنترل و مدیریت از راه دور را فراهم می‌کنند. این قفل‌ها قابلیت اتصال به شبکه اینترنت و متعاقبا قابلیت اتصال به دستگاه‌های هوشمند و مدیریت آن‌ها از طریق اپلیکیشن‌های موبایل را فراهم می‌کند و صاحبان گاوصندوق می‌توانند به صورت راه دور قفل را مدیریت کنند، باز و بسته کردن قفل، تغییر رمزعبور و اطلاعات ارسالی از جمله گزارش مرتبه های باز و بسته شدن در ساعت و روزهای مشخص و سایر گزارش های کاربردی مربوط به استفاده از گاوصندوق را دریافت کنند. این قفل‌ها امکان ایجاد تنظیمات خاص مانند زمان محدودیت دسترسی، به اشتراک گذاری دسترسی با افراد دیگر و همچنین استفاده از تکنولوژی NFC را نیز دارند.

  • قفل‌های دیجیتال همراه با رمز دینامیکی

قفل‌ دیجیتال گاوصندوق همراه با رمز دینامیکی، امکان استفاده از رمزهای متغیر و قابل تغییر را فراهم می‌کند. با تغییر دوره‌ای رمز عبور، امنیت گاوصندوق بهبود یافته و احتمال نفوذ به آن کاهش می‌یابد.

  • قفل‌ دیجیتال گاوصندوق با قابلیت هشداری

قفل‌های دیجیتال با قابلیت هشداری، در صورت ورود غیرمجاز به گاوصندوق، هشداری صوتی یا تصویری را فعال می‌کنند. این قفل‌ها به صاحبان گاوصندوق امکان می‌دهند تا در صورت بروز خطر، به سرعت واکنش نشان دهند و اقدامات لازم را انجام دهند.

  • قفل‌ دیجیتال با پشتیبانی از سیستم‌های امنیتی

قفل‌های دیجیتال با پشتیبانی از سیستم‌های امنیتی، قابلیت ارتباط با سایر سیستم‌های امنیتی را دارند. این قفل‌ها می‌توانند به دوربین های نظارتی، سیستم‌های اعلان حریق یا سیستم‌های دسترسی کارتی متصل شوند.

  • قفل‌های دیجیتال با تکنولوژی تشخیص چهره

قفل‌ دیجیتال گاوصندوق با تکنولوژی تشخیص چهره، با استفاده از لنز ها و الگوریتم‌های پیچیده، قابلیت تشخیص چهره صاحب گاوصندوق را دارد. با تطبیق چهره فرد با الگوهای ثبت شده در سیستم، قفل گاوصندوق باز می‌شود. این تکنولوژی دارای امنیت بسیار بالاست و قابلیت شناسایی چهره در شرایط مختلف نوری و زمانی را دارد.

  • قفل‌های دیجیتال با قابلیت ضبط صدا

قفل‌های دیجیتال با قابلیت ضبط صدا، با استفاده از میکروفون و الگوریتم‌های تشخیص صدا، امکان شناسایی الگوهای صوتی صاحب گاوصندوق را دارند. با تطبیق الگوی صدا با الگوهای ثبت شده در سیستم، قفل دیجیتال گاوصندوق باز می‌شود. این قفل‌ها از فناوری‌های پیشرفته صوتی استفاده می‌کنند و قابلیت تشخیص صدا در شرایط محیطی متفاوت را دارند. 

قفل دیجیتال گاو صندوق - گروه مهندسی شایگان

مزایا و معایب قفل دیجیتال و سایر انواع قفل های گاوصندوق چیست؟

انواع قفل دیجیتال گاوصندوق با ویژگی هایی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند متمایز می‌شوند بنابراین مزایای مخصوص به خود را دارند.

۱. کاربر پسند بودن و راحتی استفاده نسبت به سایر قفل ها

۲. بدون نیاز به حمل کلید های سنگین و بزرگ سنتی

۳. قابلیت ایجاد تاخیر در باز شدن درب که در گاوصندوق های مستقر در طلافروشی ها و صرافی ها کاربرد دارد.

۴. امکان تعریف چند کاربر و گزارش گیری از افراد استفاده کننده و همینطور تولید رمز یک بار مصرف وجود دارد.

۵. این نوع قفل ها ضدسرقت هستند و امنیت  در آنها از سایر انواع قفل ها بسیار بالاتر است. این موضوع قیمت بالاتر آن ها را قطعا توجیه می‌کند.

علاوه بر مزایای ذکر شده که در اکثر رمزهای دیجیتال گاوصندوق بخصوص با موتور گیربکسی یافت می‌شوند اما مزیت رقابتی و اصلی شرکت مهندسی شایگان ارائه ضمانت نامه معتبر همراه با قفل است. این ضمانت و خدمات رایگان به پشتوانه انجام تست های متعدد بر روی محصول به مشتری نهایی ارائه می‌شود تا ضامن کیفیت بالای محصول باشد.

با این حال هیچ محصولی به طور کلی بدون عیب به شمار نمی‌رود، در قفل دیجیتال نیز هزینه اولیه برای تهیه‌ی آن، نیاز به تعویض باتری تقریبا هر یک سال یک بار را می‌توان جزو معایب این محصول دانست.

برای مراقبت از قفل دیجیتال گاوصندوق چه باید کرد؟

قفل‌ دیجیتال گاوصندوق نیز به مانند سایر لوازم الکترونیکی منزل و ادارات نیازمند مراقبت است. اولین و مهمترین نکته در این راستا، استفاده از باتری های استاندارد و با کیفیت است. چون باتری های عرضه شده در سوپر مارکت ها، مترو و … غالبا اصلی نیستند و باتری های غیر استاندارد در کارخانه های معتبر کنترل کیفی نشده اند. لذا ولتاژی بیش از میزان استاندارد یک باتری دارند و به هنگام استفاده در همان لحظه اول ولتاژ غیر متعارفی را به مدار و موتور دستگاه وارد می کنند.بدیهی است که قفل‌ دیجیتال گاوصندوق، امنیت بالایی را برای اموال و اشیاء گرانبها فراهم می‌کند، اما به هر حال، همواره باید نکاتی را در نظر داشت که به بهبود و افزایش امنیت این قفل‌ها کمک می کند.

انواع قفل دیجیتال گاو صندوق - گروه مهندسی شایگان

اولین نکته این است که در انتخاب یک قفل دیجیتال گاوصندوق، باید به امکانات حفاظتی و استانداردهای امنیتی آن توجه کنید. مطمئن شوید که قفل انتخابی شما دارای ویژگی‌هایی مانند رمز عبور پیچیده، مسدود شدن خودکار در صورت تلاش ناموفق برای ورود و اعتبارسنجی دو مرحله‌ای باشد. این امکانات می‌توانند حتی در برابر حملات سایبری و تلاش‌ برای هک گاوصندوق نیز مؤثر باشند.

نکته دوم به تنظیمات امنیتی قفل دیجیتال گاوصندوق اختصاص دارد. می‌توانید مقدار زمان مجاز برای تلاش در ورود را تعیین کنید و در صورت تلاش‌های ناموفق مکرر، قفل را به طور موقت مسدود کنید. همچنین، تغییر دوره‌های مربوط به تعویض رمز عبور را در نظر بگیرید تا در صورتی که رمز عبور در دسترس دیگران قرار گیرد، به‌روزرسانی آن به صورت منظم انجام شود.

نکته سوم، آموزش و آگاهی کاربران از استفاده صحیح قفل دیجیتال گاوصندوق بسیار اهمیت دارد. مهم است که کاربران، قوانین امنیتی و راهنمایی‌های استفاده از قفل را به طور کامل آموخته و رعایت کنند. رمز عبور پیچیده و یکتا انتخاب کنند و آن را محرمانه نگهدارند. همچنین درباره روش‌های مقابله با تلاش‌های سارقان و نفوذ به عنوان اقدامات احتیاطی آموزش ببینند.

با رعایت این نکات و انجام یک سیستم منظم سرویس و نگهداری، می‌توانید از امنیت بالای قفل دیجیتال گاوصندوق خود اطمینان حاصل کنید و اموال خود را در امان نگه دارید.

در نهایت، برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات مرتبط با قفل‌ دیجیتال گاوصندوق، می‌توانید به وبسایت شرکت مهندسی شایگان به آدرس www.shaygan-eng.com مراجعه کنید.

سوالات متداول

هر نوع قفل یا رمز گاوصندوق فارغ از اینکه مکانیکی باشد یا دیجیتال، از دو قسمت اصلی کلگی و موتور تشکیل شده است. با اینکه قسمت موتور به صورت مخفی در بدنه گاوصندوق کار گذاشته می‌شود اما نوع قطعات آن در کیفیت کلی و ضد سرقت بودن قفل، بسیار تاثیر گذار است. دیجیتالی شدن این مزیت اصلی را به قفل اضافه می‌کند که با ایجاد آپشن هایی می‌توان امنیت و راحتی استفاده از قفل را بالا برد.کلگی قفل دیجیتال  را می‌توان به سه نوع صفحه کلیدی یا لمسی، حس‌گر اثر انگشت یا قرنیه و بدون صفحه نمایش یا نمایشگر دار تقسیم کرد و رمز مورد نظر را وارد کرد.

در این نوع قفل ها امکاناتی از قبیل، قفل دیجیتال با کد عددی، قفل دیجیتال با کد الگویی، حسگر اثر انگشت، اتصال به شبکه اینترنت، رمز دینامیکی، امکان تشخیص چهره، قابلیت هشدار و قابلیت ضبط صدا را می توان اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *